Plugg

Även om det är mycker mindre pluggande här än hemma i Sverige så får vi ltie gjort. Samtliga kurser går rätt bra, eller ja, språkkursen kunde ha gått bättre och jag börjar irritera mig rejält på en av lärarna. Ämnet är "internationellt samarbete och Non Govermental Organisations (hjälporganisationer) MEN exmplerna är bara från Afrika och närmaste delarna i Asien, och anledningen till problem är alltid den samme, dumma vita människor som varit där och förstört. Alla världens problem beror på vita människor, vi är dumma i huvudet, vi är dominanta, vi är ditt vi är datt. Jag har tröttnat på den ständigt nerklankande tonen mot "vita". Borde inte ta åt mig, JAG har inte haft någon kolloni eller bombat, men visst, mkt problem beror på dessa företelser. Men, jag är trött på att bli nästintill personligt påhoppad. Vi är endast 3 "vita" i en klass av 25 studenter och samtliga (utom vi) påpekat ständigt (inklusive lärare) att allt är "vårt" fel. Är inte detta rascism? Seriöst, man måste kunna ha en diskussion utan att läraren låter det gå så långt som det gör i det klassrummet. Jag har valt att slå dövörat till när argumenten sjunker för lågt, men en av de andra "vita" från Polen klarar inte av att behärska sig mycket länge till. Sist när det bara var vi två dessutom blev han helt röd slog nävet i bordet, och när jag frågade läraren om det inte var läge att gå vidare till nästa ämne svarade han. NO NO lets see where this brings us.. Det ledde till att jag fick prata länge och lugnade till Polacken för att undvika ett ganska säkert fysiskt gräl.



På bilderna ser ni Kaisa, finskan som jag reste till Japan med. Max (svensk LTU) till ävsnter och finske Johu till höger.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0