Teaching English

Svenskar är några av de bästa på engelska efter de som har det som modersmål, det tror iallafall asiater. Finns viss sanning i det, och jag har haft möjligheten att bli "Teachers assistent"(TA) i engelska-klasserna för lärarelever. Idag blev jag även erbjuden jobb som LÄRARE, inte bara meddeltagare. Detta jobbet skulle ge mer än den 8000 won jag får per timme som TA och innebära att jag själv kan påverka och hålla i undervisningen. Mer ansvar, och mycket roligare. 8000 won = 50 kr (skattefritt). Jag har redan lovat bort mig till TA men eftersom alla ämnen bara har en lektion per vecka så kommer jag nog hinna med detta med. Som ni kan se på den generösa lönen är det mer som lockar än de höga inkomsterna.

Studierna går bra och min ämnen blev efter mycker om och men:
Cross Culture
Strategy and Leadership in NGO (Non Govermental organizations)
NGO and Global Cooperation
Korean New Generation and Soscial Changes
Beginning Korean

Att det står NGO betyder inte så mycket, Strategi och ledarskap/Globalt samarbete handlar mestadels om sina kärnaspekter, men kommer även in på skillnaden i jämförelse till NGO. Vilket är bra för mig om jag vill ha dem överförda till min utbildning.

Cross Culture, är på pricken det jag vill studera mot, och är den absolut mest intressanta kursen. Imorgon ska min grupp hålla i en presentation.

Läraren som håller i Korenskakursen på nybörjarnivå talar knappt någon engelska. När hon idag skulle förklara grammatik och gjorde detta på korenska, gick det inte så bra. Att undervisa oss i hur bokstäverna låter och skrivs, funkar, men eftersom hon inte kan berätta vad man gör fel utan bara snackar högre på korenska så sitter de flesta europer med munnarna öppna som stora fågelholkar medan kineserna sitter och nickar och säger "Nä Nä" (vilket förvirrande nog betyder: JA)

Därför, tänkte jag på min nästa TA-lektion fråga ifall någon av de korenska engelskastuderande skulle vilja ha ett utbyte där vi träffas ca 2 h i veckna, och tar ena timmen till att hjälpa mig med uttal och betydelse av ord och nästa timme till att hjälpa dem med uttal och grammatik. Kom fram till att det förmodligen var populärt så jag har frågat runt lite och en del har anmält sitt intresse. 

Eftersom jag bara har EN lektion per kurs i veckan (koreanska språket är undantag med TVÅ) betyder det att jag har mycket fritid. Fritiden är dessutom centrerad till tor-sön, då jag givitvis har text att läsa, men att jag är relativt ledig till att resa/njuta. På lördag har skolan anordnat en utflykt likt den till Nationalmuseumet och Templet fast mer närliggande. På torsdagen blir det nog plugg/tvätt och kanske städa lite. På fredag hoppas jag kunna åka på äventyrsland igen.

Glömt att berätta, i fredags, var jag på Everland. Ett av asiens största nöjesparker. Gröna lund och Lisseberg kan kasta sig i väggen i jämförelse. Disneyland är nog närmare. Dock hade de i jämförelse till Disney hade Everland ett par överflödiga dekorationer men inte heltäckande utan man kunde se in på skräpiga/sunkiga områden lite här och där.

Som svensk störde jag på ineffektiviteten av köandet då samtliga passagera på en åktur skulle plocka ihop sina saker, sen skulle en anställd gå mellan ett par punkter, säga till en annan anställd att släppa fram de nya passagerarna som hade rätt långt att gå emellan vilket innebär en enrom tidsförlust. Men jag har noterat att inte många andra kulturer stör sig på detta, eller ens noterar det. Vi är väldigt olika.

Cross Culture diskuterar olika kulturer och hur viktigt det är att man ser skillnader men inte lägger en värdering i dem som bra eller dåliga. Jag är själv inte helt exemplarisk då jag har svårt att klara människor som är 1 h försenad och vickar på axlarna som ursäkt.

Kommer bilder från Everland senare.

Kommentarer
Postat av: Magnus Lindner

Darling... jag brukar inte bara hytta med axlarna... brukar be om ursäkt faktiskt:)

2008-09-24 @ 22:10:19
URL: http://www.metrobloggen.se/lindner

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0